Een uitvoering van het Lassus Consort, een vocaal ensemble uit Amsterdam dat vooral zestiende en zeventiende eeuwse polyfonie zing.
Hoewel Bach na zijn aanstelling in 1723 als cantor in Leipzig over een forse muziekbibliotheek beschikte en zijn koren ook oude polyfonie (Palestrina) zongen, is het vrijwel zeker dat hij geen noot Lassus (Orlande de Lassus, 1530/32-1594) kende. Toen Bach begin achttiende eeuw ging componeren, regeerde de Italiaanse barok over Europa. Bach was primair klavierspeler en ook in zijn vocale muziek sterk instrumentaal gericht; Lassus, als jongeling meermalen ontvoerd vanwege zijn gouden zangstem, schreef veruit comfortabeler voor de stem.
Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het Lassus Consort zetten we beide muzikale grootheden naast elkaar met delen uit de vierstemmige Lamentationes Jeremiae Prophetae, die Lassus vermoedelijk in 1585 het licht liet zien, en de cantate Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit BWV 106, die Bach waarschijnlijk in 1707 voor een rouwdienst in Mühlhausen schreef. Qua tijd kunnen beide componisten niet dichter bijeen komen, het verschil blijft hoe dan ook enorm en we mogen aannemen dat als Lassus wel in Bachs bibliotheek had gestaan, hem dat niet zou hebben beïnvloed; simpelweg andere tijden.
Lassus & Bach:
· zondag 26 mei 2013, 15:30
Oud-katholieke St. Vituskerk, Hilversum
toegang: €10, kinderen €7,50
· zaterdag 1 juni 2013, 20:15
Engelse Kerk | Begijnhof 48 | Amsterdam
toegang: €15, CJP/Stadspas/kinderen €10
Lassus delen uit Lamentationes Jeremiae Prophetae à 4
Gesualdo Venit lumen tuum
Bach Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (‘Actus tragicus’) BWV 106
Dick Schoon & Toon Renssen verteller
Janneke Allaart & Tamara Weessies blokfluit
Toon Renssen & Titia Tebben viola da gamba
Bart Klijnsmit orgel