465 treden!

Het duurde even, maar de laatste Lering en Vermaak van dit seizoen heeft uiteindelijk plaatsgevonden.
Zaterdag 30 juni:
Tussen 13:45 en 14:00 uur was het gezellig druk op het kerkplein. Alle vijftien kinderen werden door de ouders gebracht. Er werden nog even telefoonnummers doorgegeven en toen was het eindelijk zover. Om precies 14:00 uur vertrokken alle kinderen, inclusief de zeven begeleiders, naar het treinstation. Aangezien we flink hadden doorgelopen kwamen we op tijd aan, en konden we een trein eerder nemen richting Utrecht.

In Utrecht aangekomen werden alle kinderen in groepen gedeeld, vijf groepen van drie kinderen, voor de speurtocht. Zij kregen een blad mee waarop plaatjes stonden van o.a.  lampen, winkels, beelden, enz. die te vinden waren op de uitgestippelde route. Deze route ging via het winkelcentrum Hoog Catherijne, naar de roltrap, een stukje in het centrum, om vervolgens langs de Oude Gracht uit te komen bij de McDonalds. Daar aangekomen konden de kinderen genieten van een welverdiende patat of hamburger met frisdrank, om vervolgens ook getrakteerd te worden op een milkshake! En het smaakte goed!

Het was inmiddels 16:30 uur en de hele groep ging op weg naar de Domtoren.  Daar aangekomen konden de kinderen niet wachten,…zo spannend vonden zij het! Wij waren niet de enigen, er waren in totaal ongeveer dertig personen aanwezig. Een gids leidde ons naar boven. We kwamen in verschillende ruimten terecht; de ene was een trouwlocatie en de andere ruimte was ingericht met allerlei informatie over de geschiedenis van de toren, en in de volgende ruimte hingen de klokken… deze waren behoorlijk groot! Enkele kinderen mochten met een hamer een tik op één van de klokken geven.

We waren inmiddels al behoorlijk gestegen. Bij de volgende stop stonden we buiten op het balkon en hadden we inmiddels rond de 330 treden geklommen.  Voor enkelen was dit hoog genoeg (het uitzicht was adembenemend), maar gelukkig hadden de meesten nog een heleboel energie en klommen zij vrolijk verder naar de top, oftewel: zij hebben 465 treden geklommen, dit is een hoogte van 112 meter. Het uitzicht reikte tot aan de Amsterdam-Arena!

Na deze klim begonnen we aan de afdaling. De hele groep kwam vervolgens nogmaals bij elkaar in één van de kamers waar sommige kinderen op een soort minipiano mochten spelen. Dit deden zij uiteraard met veel plezier! Daarna liepen wij verder naar beneden. Eenmaal aangekomen bij de deur, kregen wij allemaal een mooie kaart van de gids, waarop goed is te zien hoe hoog je de toren hebt beklommen.

Buiten hebben wij nog een paar leuke foto’s gemaakt. En toen, het was inmiddels 17:45 uur, zijn we richting station Utrecht gelopen (en zagen we dus we ook alle beelden, winkels, die sommigen op de heenweg hadden gemist, dat was wel zo leuk!!)

Eenmaal in de trein was het een gezellige drukte. Eén van de begeleiders had voetbalplaatjes meegenomen om uit te delen, en dat was een groot succes. Om 18:45 uur kwamen wij aan op station Hilversum en liepen wij vrolijk door naar de kerk op het Melkpad. Daar aangekomen stonden de meeste ouders al klaar. Zowel de kinderen als de begeleiders hadden genoten van de zeer zon overgoten, gezellige dag in Utrecht. Moe maar voldaan ging iedereen naar huis.

Via deze weg willen wij als leiding van Lering en Vermaak iedereen bedanken voor hun bijdrage gedurende deze dag. Alvast een fijne vakantie toegewenst en we hopen de kinderen in het nieuwe seizoen weer te mogen begroeten.

Namens de leiding van Lering en Vermaak, Maghalie.